اخبار
شنبه، 30 دی 1402
ارائه الگوی آموزشی برای «ابتدایی‌ها»/ رفع خلاء شناختی دانش‌آموزان عشایر و انسداد مبادی بی‌سوادی

ارائه الگوی آموزشی برای «ابتدایی‌ها»/ رفع خلاء شناختی دانش‌آموزان عشایر و انسداد مبادی بی‌سوادی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، از ارائه الگوی جدید راهبردی آموزشی برای ابتدایی‌ها خبر داد و اعلام کرد که از مهمترین شاخص‌ها و عناوین این الگوی آموزشی، انسداد مبادی بی‌سوادی، جلوگیری از بازماندگی تحصیلی در دوره ابتدایی و رفع خلاء شناختی دانش‌آموزان عشایری از طریق برنامه‌ریزی برای تحقق محتوای غنی آموزشی و ساعات درسی طولانی‌تر است.

به گزارش ایسنا، معصومه نجفی پازوکی در گردهمایی تحلیلی ـ تعاملی معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور، از طراحی الگو و مدل جدید برای راهبری آموزشی در مقطع ابتدایی خبر داد و با بیان اینکه این الگو دارای چهار مرحله و فاز است، درباره آن اظهار کرد: اولین مرحله و فاز نخست این الگو، برنامه‌ریزی دقیق و داشتن سند راهبردی است.

وی با بیان اینکه فاز دوم الگوی مذکور، برنامه عملیاتی متناسب با اهداف، راهبردها و راهکارهای سند راهبردی است، تصریح کرد: این برنامه عملیاتی به همه استان‌ها ابلاغ شده و برش استانی آن انجام شده است. در فاز سوم ما برای تک تک برنامه‌ها شیوه نامه دقیق، علمی و کیفی نوشته‌ایم تا تمام گام‌های هر برنامه‌ را برای مخاطب روشن کنیم و همزمان در طول مسیر این شیوه نامه و گام‌ها را پایش کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه از طریق الگوی یاد شده برنامه آموزشی عملا به کف کلاس درس می‌رسد، ادامه داد: شاید قبلا اینطور بود که یک شیوه‌نامه‌ای نوشته می‌شد که این شیوه نامه بیشتر به صورت کلیشه‌ای اجرا می‌شد. ساز و کار کیفی قوی نبوده است. برای اینکه برنامه‌ها به کف کلاس برسد باید شیوه نامه ما چارچوب قوی داشته باشد.

نجفی با بیان اینکه الگوی برنامه‌ آموزشی مذکور متناسب با سند راهبردی تدوین شده و برای همه استان‌ها مشترک است، درباره شاخص‌ترین عناوین این برنامه توضیح داد: انسداد مبادی بی‌سوادی و جلوگیری از بازماندگی از تحصیل از جمله شاخص‌ترین عناوین این برنامه است. همچنین بحث عدالت آموزشی و توجه به دانش آموزان عشایر خیلی در برنامه ما پررنگ است.

وی خاطر نشان کرد: متوجه شدیم دانش آموزان عشایر به لحاظ شناختی با سایر دانش آموزان محصل در شهرها فاصله دارند. شاید علت آن به سبک زندگی آنها باز می‌گردد که خانواده خیلی نمی‌تواند به این دانش آموزان به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و مواد درسی کمک کند. دانش آموزان عشایر برای تحصیل و درس خواندن فقط خودشان را دارند. حتی شرایط تحصیلی برای باقی دانش آموزان ۹ ماه است اما سال تحصیلی برای دانش‌آموزان عشایر به دلیل بحث کوچ کوتاه‌تر است.

 معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این راستا باید برای بچه‌های عشایر ساعات درسی طولانی‌تر و محتوای آموزشی غنی‌تری در نظر بگیریم و تا این خلاء شناختی را پر کنیم.

نجفی پازوکی در ادامه از «توانمندسازی معلمان» به عنوان یکی دیگر از عناوین در نظر گرفته شده در این الگوی برنامه آموزشی یاد کرد و توضیح داد: باید معلم ابتدایی را از رویکرد سنتی و کلیشه‌ای جدا می‌کنیم. نباید مسیر آموزش به گونه‌ای باشد که معلم تصور کند چون تعداد دانش آموزان ابتدایی زیاد است باید همه این دانش آموزان ساکت سر کلاس بنشینند، کار گروهی نکنند، چراکه فضای کار آموزش ابتدایی فضای مشارکتی است و معلم باید به دانش آموز موقعیت یادگیری دهد تا دانش آموز یادگیری را کشف کند. متاسفانه در حال حاضر فضای خلق موقعیت یادگیری و آموزش در کلاس‌های ابتدایی ما  مهیا نیست و معلمان همچنان به سخنرانی در کلاس درس بسنده می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد تحول در کلاس درس و خلق موقعیت‌های یادگیری توسط معلمان و برای دانش آموزان نیاز به آموزش معلمان داشتیم، عنوان کرد: در این زمینه ۱۵۰ هزار معلم یعنی ۵۰ درصد معلمان کشور را شبکه سازی کردیم و آموزش دادیم. درحال حاضر سطح اجرایی و اهداف شیوه نامه‌ای که برای آموزش در این مدل و الگو یجدید نوشته‌ایم، همانند گذشته «شعاری» نیست کما اینکه آفت اجرای کارها عدم توجه به کیفیت کار است و ما سعی کردیم به جای انجام کارهای شعاری به «کیفیت» اقدامات توجه کنیم.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، برنامه و شیوه نامه آموزشی یاد شده برای همه پایه‌های مقطع ابتدایی و برای همه دروس طراحی شده است و هدف نهایی آن این است که اتفاقی که در کف کلاس درس رخ می‌دهد منطبق با برنامه آموزشی و درسی باشد.

نجفی پازوکی خاطر نشان کرد: بعضا این نقد را به آموزش و پرورش وارد می‌کنند که خروجی‌های آموزش و پرورش ضعیف هستند، اهل تفکر نیستند. بعضا مطرح می‌کنند در حالی دانش آموز فارغ التحصیل پایه ششم ابتدایی است که اگر از او سوالی بپرسید نمی‌تواند تجزیه و تحلیل خوب و مناسبی ارائه دهد. علت این است که مسیر اجرا تا کنون غلط و کلیشه‌ای بوده است‌، به طوری مسیر اجرا که سالها به صورت سنتی و سینه به سینه از یک معلم به معلم دیگر منتقل شده است. از این رو تغییر و تحولی که دنبال آن هستیم پیرو دنبال کردن و اجرای این مدل و الگوی جدید آموزشی رخ می‌دهد.

وی فاز و مرحله چهارم الگوی آموزشی مذکور را «نظارت و ارزیابی» عنوان کرد و ادامه داد: در مرحله چهارم باید طی سفرهای استانی اقدامات هر استان را ارزیابی کرد تا متوجه شد هر استان در اجرای این برنامه‌ها چطور عمل کرده است.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، فاز اول و دوم این الگوی آموزشی در اردیبهشت و خرداد سال جاری به معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ و فاز سوم آن در تابستان و پاییز انجام شده است.

همچنین نجفی پازوکی با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه سه فاز نخست این شیوه نامه اجرا و انجام شده است، اعلام کرد که از دی ماه معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش شروع به اجرای فاز چهارم یعنی نظارت و ارزیابی اقدامات استانها کرده است.

بنابر اظهارات وی، تا کنون کار نظارت بر اقدامات استان‌های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان و خوزستان در خصوص اجرای الگوی آموزشی یاد شده، انجام شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای الگوی آموزشی یاد شده، نیاز به ابزارهای علمی وجود داشت و این ابزارها احصاء شد، ادامه داد: مدل ارزیابی ما برای اجرای فاز چهارم الگوی یاد شده، مدل "تعالی" است و چون مدل ارزیابی "تعالی" است فعلا اقدامات استان‌ها را رتبه بندی نمی‌کنیم که بگوییم کدام استان اقدام قابل قبول و کدام استان اقدام غیرقابل قبولی داشته است. اکنون فقط علت روند کند یا تند هر استان در اجرای برنامه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم تا آسیب‌های احتمالی را احصاء و مشکل را برطرف کنیم اما نهایتا در پایان سال تحصیلی و حدودا در تیرماه اقدامات استان‌ها را رتبه بندی می‌کنیم.

نجفی پازوکی با بیان اینکه همه برنامه‌های آموزش ابتدایی در جهت تقویت برنامه درسی مدون از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و نیز تقویت شایستگی‌های پایه در دانش آموزان است، افزود: برنامه آموزشی ما شایستگی محور است، به این معنا که دانش آموزان ابتدایی را به سمت حافظه محوری نبریم بلکه شایستگی‌های تفکری، ارتباطی، فناورانه و... را در دانش آموزان تقویت کنیم.

وی همچنین این را هم گفت که در راستای اجرای الگوی آموزشی یاد شده، ۱۵ دبیرخانه در کشور تشکیل شده است که در هر دبیرخانه سه معاون آموزش ابتدایی از ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور عضو هستند و اینگونه هر معاون ابتدایی در سیاست گذاری برنامه‌های آموزش ابتدایی دخیل است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تجهیز منابع آموزشی در کلاس درس از دیگر عناوین برنامه آموزشی الگو یاد شده است. یکی از مسائل مهم کتابخوانه کلاسی است. کتابخوانی باید در طراحی آموزشی معلم قرار گیرد. برای این امر متناسب با پایه تحصیلی، کتاب ها شناسایی شده و سازمان پژوهش نیز این کتاب‌ها را بررسی کرده است. به این امر توجه کردیم که عناوین کتاب ها در شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داشته باشند.

نجفی پازوکی خاطر نشان کرد: اگر کتاب در پوشه کلاس دانش آموز باشد و سه بار در هفته و هر بار به مدت بیست دقیقه در طراحی آموزشی معلم قرار گیرد؛ دانش آموز به درک و تجزیه و تحلیل می‌رسد. نباید عادت کنیم که معلم فقط در کلاس درس توضیح دهد و اگر دانش آموز متوجه نشد برای بار بیستم هم فقط توضیح دهد. نمی‌دانیم که اگر روش را اصلاح کرده بودیم نیاز به توضیح برای بار بیستم نبود.

وی طراحی بسته‌های آموزشی برای اول ابتدایی را از دیگر عناوین مهم آموزشی در الگو یاد شده دانست و اظهار کرد: بسته زبان آموزی برای اول ابتدایی تدوین کردیم که این بسته طراحی آموزشی را با زبان روز به معلم یاد می‌دهد. اگر پایه زبان آموزی اول ابتدایی درست شکل گیرد، تغییرات مدنظر رقم می‌خورد.

منبع: ایسنا