اخبار
پنجشنبه، 03 اسفند 1402
استفاده از کلاژن به عنوان حامل داروی شیمی‌درمانی

استفاده از کلاژن به عنوان حامل داروی شیمی‌درمانی

با استفاده از یک روش سنتز زیستی، محققان نانوذرات کلاژنی تولید کردند که امکان حمل دارو را دارد. این نانوذرات خاصیت ضداکسیدان داشته و روی سلول‌های سرطانی اثرگذار هستند.

به گزارش ایسنا، یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که نانوذرات کلاژن می‌تواند به عنوان عامل درمانی امیدوارکننده برای درمان سرطان و تحویل دارو استفاده شود. این ذرات میکروسکوپی از کلاژن دریایی با استفاده از استرپتومایس SP (Streptomyces sp) سنتز می‌شوند. این نانوذرات خاصیت آنتی اکسیدان و ضد همولیتیک داشته و سمیت سلولی روی رده‌های سلولی سرطانی دارد.

برای تولید نانوذرات کلاژن محققان یک روش مبتکرانه ارائه کردند. دانشمندان سویه‌های اکتینومایس را از نمونه‌های خاک جدا کرده و یک استرپتومایس خاص را شناسایی کرده‌اند. NEAA-1 ایده آل برای بیوسنتز نانوذرات کلاژن بود. از طریق یک فرآیند دقیق بهینه‌سازی آماری، آنها با موفقیت نانوذرات کلاژن را سنتز کردند و پتانسیل مواد زیست تخریب‌پذیر طبیعی را برای ساخت نانوذرات نشان دادند.

نانوذرات کلاژن حاصل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند تا ویژگی‌های آنها را مشخص کنند. این فرایند فعالیت‌های ضد همولیتیک، آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی نانوذرات کلاژن را تأیید کرد. این نانوذرات پتانسیل فوق‌العاده‌ای را به عنوان دارو از خود نشان دادند، به‌ویژه هنگامی که با داروهای شیمی درمانی ترکیب می‌شوند و امیدهایی را برای دستیابی به موفقیت در روش‌های درمان سرطان افزایش می‌دهند.

در مطالعات درون‌تنی روی تومورهای جامد کارسینوم آریلیچ (EAC) شواهد بیشتری از اثربخشی نانوذرات کلاژن ارائه شده است. ترکیبی از نانوذرات کلاژن و دوکسوروبیسین  (DOX)، داروی شیمی درمانی، منجر به کاهش قابل توجهی در رشد و وزن تومور شد. این نتایج پتانسیل نانوذرات کلاژن را برای تقویت اثربخشی درمان‌های موجود در سرطان نشان می‌دهد.

به نقل از ستاد نانو، از این روش برای محصول کردن داروی ضدسرطانی دیگری به نام متوترکسات (MTX) استفاده کردند. نانوذرات کلاژن این داروی سرطان را که به مقادیر مختلف pH حساس است، مورد آزمایش قرار داده و نتایج جالبی گرفتند.

منبع: ایسنا