اخبار
ﺳﻪشنبه، 08 اسفند 1402
ردپای خاطرات روزانه در افزایش هوش کودکان

ردپای خاطرات روزانه در افزایش هوش کودکان

ایسنا/خراسان رضوی یادآوری خاطرات می‌تواند رشد زبان را در کودکان پیش‌دبستانی تقویت کند.

به نقل از ارث، هر پدر و مادری می‌خواهد بچه‌ای باهوش و کنجکاو تربیت کند و خبر خوب این است که لحظه‌های روزمره زندگی، قدرت شگفت‌آوری در شکل‌دهی هوش کودکان دارند.

محققان دانشگاه آتلانتیک فلوریدا به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که چگونه فعالیت‌های مختلف، از زمان بازی گرفته تا داستان‌های قبل از خواب، می‌توانند به روش‌های جذابی بر رشد زبان کودک تأثیر بگذارند.

محققان سه فعالیت رایج خواندن کتاب، به اشتراک گذاری خاطرات و بازی با اسباب‌بازی‌ها را مورد بررسی قرار دادند. آنان خانواده‌هایی با فرزندان خردسال (سه تا پنج ساله) در دانمارک را انتخاب کردند و نحوه صحبت والدین را در طول هر فعالیت مشاهده کردند. کارشناسان مکالمات را ضبط و آنها را تجزیه‌وتحلیل کردند.

محققان انتظار داشتند که خواندن و یادآوری خاطرات منجر به مکالمات غنی‌تری نسبت به بازی با اسباب‌بازی‌ها شود زیرا آنها شامل داستان‌گویی و تأمل بیشتری هستند. هدف فقط دیدن تفاوت مکالمات نبود، بلکه درک اینکه چگونه هر فعالیتی به رشد زبان کمک می‌کند یا مانع رشد آن می‌شود.

کارشناسان دریافتند که والدین در مقایسه با بازی با اسباب‌بازی‌ها از زبان پیچیده‌تر و توصیفی‌تری هنگام خواندن و یادآوری خاطرات استفاده می‌کنند.

خواندن و یادآوری خاطرات به کودکان کمک می‌کند تا واژگان و ساختار جملات بیشتری را بیاموزند. این فعالیت‌ها کودکان را به شیوه‌ای طبیعی و جذاب در معرض طیف وسیع‌تری از زبان قرار می‌دهند.

بازی با لگو کمترین جذابیت را داشت؛ نتایج نشان داد که بازی با لگو به خوبی سایر فعالیت‌ها برای تشویق والدین به استفاده از زبان غنی با فرزندانشان نیست.

در حالی که سطح تحصیلات والدین تا حدودی بر نحوه صحبت آنها تأثیر می‌گذاشت، زمینه فعالیت تأثیر بیشتری داشت و حتی والدین با تحصیلات عالی از زبان ساده‌تری در زمان بازی استفاده می‌کردند.

جالب اینجاست که محققان دریافتند، والدین با تحصیلات عالی تمایل دارند هنگام یادآوری خاطرات، گفت‌وگوهای عمیق و دقیق‌تری با فرزندان خود داشته باشند. آنان سؤالات گسترده‌تر می‌پرسند، موارد را با جزئیات توضیح می‌دهند و فرزندان خود را تشویق می‌کنند که درباره احساسات و افکار خود در مورد تجربیات گذشته فکر و صحبت کنند.

یادآوری یک فرصت منحصر به فرد برای رشد شناختی و عاطفی است و به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه داستان بگویند. فعالیت‌هایی مانند خواندن کتاب با هم و یادآوری خاطرات سرگرم‌کننده ابزار قدرتمندی برای رشد زبان هستند.

البته، خوب است، فعالیت‌هایی را پیدا کنید که تمام تجربه زبانی کودکان را غنی کند و همه کودکان از چنین تجربیاتی بهره‌مند شوند. با این حال، نمی‌توان انتظار داشت که چنین فعالیت‌هایی تمام تفاوت‌های موجود در تجربه کودکان را از بین ببرد.

نتایج این تحقیق در Journal of Applied Developmental Psychology منتشر شده است.

منبع: ایسنا