اخبار
چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
معرفی روشی برای شناخت بیشتر آفت‌کش‌ها

معرفی روشی برای شناخت بیشتر آفت‌کش‌ها

«تهیه جاذب‌های جدید کربنی بر پایه سلولز و استفاده از آنها در استخراج و پیش‌تغلیظ انواع مختلف آلاینده‌ها از نمونه‌های آبی» عنوان رساله دکتری مهری بخشی‌زاده اقدم است که آن را با راهنمایی میرعلی فرج‌زاده و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

به گزارش ایسنا، مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف به‌ویژه کشاورزی و دامپروری می‌تواند اثرات مختلفی روی اکوسیستم و بدن انسان داشته باشد. ازاین‌رو، محققان درباره این مواد پژوهش‌های زیادی انجام می‌دهند و بنیاد ملی علم ایران هم از این پژوهش‌ها حمایت می‌کند.

بخشی‌زاده اقدم با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشته شیمی - شیمی تجزیه از دانشگاه تبریز درباره علت انجام این طرح، توضیح داد: برای انجام یک آنالیز شیمیایی مراحل متعددی شامل آماده‌سازی نمونه، جداسازی، شناسایی، اندازه‌گیری و تحلیل داده‌ها انجام می‌گیرد. با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که امروزه در زمینه دستگاه‌های تجزیه‌ای، اندازه‌گیری و تحلیل داده‌ها به‌وجود آمده است، مرحله آماده‌سازی نمونه هنوز هم مرحله‌ای چالش برانگیز در یک فرایند تجزیه‌ای است و اغلب بیشترین زمان، هزینه و نیروی انسانی صرف همین مرحله می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از روش‌های آماده‌سازی نمونه، آنالیت‌ها از بافت نمونه جدا شده و تا حد ممکن تغلیظ می‌شوند و با حذف یا کاهش مزاحمت‌های موجود، کارایی و گزینش‌پذیری روش‌های تجزیه‌ای افزایش می‌یابد.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: هدف اصلی از این فعالیت پژوهشی، تهیه جاذب‌های جدید کربنی با استفاده از مواد ارزان‌قیمت، دوست‌دار محیط زیست و در دسترس مانند سلولز است. این روش‌ها در آنالیزهای منطبق بر شیمی سبز به‌منظور دستیابی به مقادیر ناچیز انواع مختلف آنالیت‌ها در نمونه‌های دارای بافت‌های متنوع شامل نمونه‌های آبی و غذایی نیز کاربرد دارند.

وی تصریح کرد: روش‌های پیشنهاد شده در این طرح، دارای دقت و صحت بالا، محدوده خطی وسیع، حد تشخیص پایین و زمان آنالیز کوتاه است و با نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش می‌توان به دیدگاه جدیدی در زمینه استخراج انواع آنالیت‌ها شامل آفت‌کش‌ها دست یافت.

بخشی‌زاده اقدم در ادامه تصریح کرد: همچنین نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق، در سازمان غذا و دارو و صنایع غذایی برای اندازه‌گیری باقی‌مانده آنالیت‌های مختلف هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و زمینه را برای آنالیز آنالیت‌ها تسهیل کند.

به نقل از روابط‌عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین چالش‌ها در انجام این طرح، مشکلات مالی بود؛ چرا که انجام این تحقیق فقط با یک روش پر هزینه میسر بود و از آنجا که کپسول هلیوم، گران‌قیمت است، تهیه آن، بار مالی زیادی داشت.

منبع: ایسنا