اخبار
پنجشنبه، 17 خرداد 1403
کتاب‌های که برای کودکان نباید از دست داد

کتاب‌های که برای کودکان نباید از دست داد

«سفر پر ماجرای بچه فُک» از سو هریس، «درختان صلح» نوشته جنت وینتر، «هیولای بی‌رنگ» نوشته سپیده نیکرو و «چه کسی می‌تواند به یک خرس قطبی کمک کند؟» نوشته جبار شافعی‌زاده با موضوع محیط‌ زیست منتشر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، «درختان صلح» با نویسندگی و تصویرگری جنت وینتر با ترجمه منیژه مغیثی در ۳۲  صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و بهای ۱۰۵ هزار تومان برای گروه سنی «ج» (کودکان بالای ۹ سال) در انتشارات میچکا راهی بازار کتاب شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «در حالی‌که مردم بر سر آب و غذا می‌جنگند... ما درختان صلح می‌کاریم.»

وانگاری دختر جوانی در کنیاست. اطراف او پر از درخت است. اما در گذر زمان، می‌بیند که درختان یک به یک قطع می‌شوند.

وانگاری نگران است که یه زودی همه‌ی جنگل‌ها نابود شوند.

بنابراین تصمیم می‌گیرد که ۹ درخت بکارد. با رشد این نهال‌ها برنامه‌ی وانگاری محقق می‌شود…

این داستان سرگذشت وانگاری ماآتای، کنش‌گر برجسته‌ی محیط‌زیست است که برنده‌ جایزه‌ی نوبل صلح شده، روایتی درخشان از عشق، نگرش و اراده‌ی زنی که منشا تغییری بزرگ شد.

در هفته‌نامه پابلیشرز «درختان صلح» نشانه‌ای قدرتمند از کار وانگاری توصیف شده است. در مجله اسکول لایبراری نیز آمده که این کتاب یک انتخاب عالی برای بلندخوانی است.

همچنین کتاب «سفر پرماجرای بچه فُک» نوشته سو هریس با تصویرگری استفانی بوی با ترجمه مجید عمیق در ۲۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان برای گروه سنی«ب» (کودکان بالای ۶ سال) در انتشارات یاد شده، عرضه شده است. 

در پشت جلد کتاب آمده است: 

فُک‌ها سفر مهمی در پیش رو داشتند. وقتی یخ‌ها زیر نور صبحگاهی می‌درخشید، آن‌ها در ساحل اقیانوس دور هم جمع شده بودند تا سفرشان را آغاز کنند. همه هیجان زده بودند. جز نوکا.

او اصلا دلش نمی‌خواهد خانه و دوستانش را ترک کند. به نظر شما نوکا با این دلتنگی چطور کنار خواهد آمد؟

دیگر کتاب منتشر شده در انتشارات میچکا، «هیولای بی‌رنگ» نوشته سپیده نیک‌رو با تصویرگری نازنین جمشیدی است که در ۲۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار تومان در دسترس کودکان قرار گرفته است. این کتاب مناسب گروه سنی «ب و ج» است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «هیولای بی‌رنگ بدجوری لاکیتی را گیر انداخته است. او نمی‌تواند نفس بکشد.

همه‌ی دوستانش برای کمک آمده‌اند.

اما چه کسی از پس هیولای بی رنگ برمی‌آید؟»

همچنین ناشر درباره کتاب آورده است: «امروزه محیط‌ زیست یکی از دغدغه‌های اصلی مردم روی کره زمین شده است. چراکه به خاطر کارهایی که انسان انجام داده این محیط‌ زیست حسابی به خطر افتاده است و اگر کسی کاری نکند و دست نجنباند دیر نیست که دیگر هیچ انسانی نتواند روی کره زمین زندگی کند.

هنوز هم که کره دیگری برای زندگی پیدا نشده است. تازه اگر هم جایی پیدا شود که در دسترس باشد رفتن به آنجا کاری سخت و دشوار است. پس حالا ‌که ما انسان‌ها متوجه شده‌ایم فعلاً جز کره‌ زمین جایی برای زندگی نداریم چرا به فکر آن نباشیم.

سپیده نیک‌رو در این داستان خواسته است به همین نکته اشاره کند. داستان اسم جالبی دارد. خیلی سخت نیست که زود متوجه شویم این هیولای بی رنگ چیست؟ به‌راستی هم آن را باید هیولا دانست چرا که پلاستیک‌ها بدترین دشمن محیط‌ زیست هستند. چرا که خیلی دیر تجزیه می‌شوند و پس از تجزیه هم باز می‌توانند برای محیط‌ زیست خطرناک باشند.

این بزرگترین لطمه به محیط‌ زیست و جانداران است. چه آن‌هایی که در خشکی هستند و چه آن‌هایی که در دریا زندگی می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دلایل وجود این خطر، بی‌رنگ و شفاف بودن این مواد است. مخصوصا زمانی‌که در آب به سختی دیده می‌شوند و گرفتاری‌های بزرگتری ایجاد می‌کنند. تردیدی نیست که موجودات دریا به همین دلیل متوجه آن‌ها نمی‌شوند و به دامشان می‌افتند.

اگر هم آن موجود بزرگ باشد و پلاستیک نتواند مثل شخصیت این داستان او را به دام بیندازد؛ ممکن است وارد شکمش شود. پرندگان و ماهیان زیادی دیده‌شده‌اند که به خاطر بلعیدن پلاستیک‌ها که توسط انسان رهاشده‌اند دچار خفگی یا مسمومیت شده و جانشان را از دست داده‌اند.»

همچنین کتاب «چه کسی می‌تواند به یک خرس قطبی کمک کند؟» نوشته جبار شافعی‌زاده با تصویرگری ویدا کریمی با موضوع محیط زیست با قیمت ۹۰ هزار تومان برای کودکان ۵ تا ۷ سال در انتشارات میچکا منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است:  «یخ‌های قطب، براثر گرما، آب شده و خرس قطبی خانه‌اش را از دست داده است.

او حالا دنبال جایی می‌گردد تا در آن زندگی کند. چگونه می‌توان برای او خانه ساخت؟

آیا راهی برای کمک کردن به او وجود دارد؟

شما چه فکر می‌کنید؟»


منبع: ایسنا