اخبار
دوشنبه، 21 خرداد 1403
رونمایی از نسل جدید نمایشگر نانویی IMOD

رونمایی از نسل جدید نمایشگر نانویی IMOD

با استفاده از نانوساختارهای تولید شده توسط شرکت گرافنا، نسل جدید نمایشگرهای تعدیل کننده تداخلی (IMOD) در پروژه مگامورف اروپا تولید شد.

به گزارش ایسنا، پروژه مگامورف (Megamorph) با بودجه اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۲ آغاز شده است؛ دراین پروژه محققان نشان دادند که از گرافن می‌توان در ساخت نسل جدید نمایشگرها استفاده کرد. آن‌ها محصول تولیدی خود را در نمایشگاه DisplayWeek ۲۰۲۴ عرضه کردند.

ایده پشت این پروژه استفاده از ورق‌های گرافنی تولید شده با روش CVD است. این ورق‌ها توسط شرکت گرافنا (Graphenea) تولید شده است.  گرافنا یکی از شرکاء این پروژه است. گرافن تولید شده توسط گرافنا به عنوان غشای نیمه‌شفاف در نمایشگر تعدیل‌کننده تداخلی استفاده شده است.

این نوع نمایشگرها از میکرو آینه‌های مکانیکی به عنوان پیکسل  استفاده می‌کنند که نور محیط را بدون استفاده از برق برای تولید نور تعدیل می‌کنند. نمایشگرهای IMOD امیدوار کننده هستند زیرا می‌توانند مصرف برق بسیار کم داشته  چگالی بالای پیکسل را به ارمغان بیاورند.

به نقل از ستاد نانو، چند سال پیش کوالکام (Qualcomm) با هدف تجاری‌سازی نمایشگرهای IMD، از مواد سیلیکونی و سطوح فلزی استفاده کرد. این نمایشگرهای Qualcomm Mirasol در حال تجاری سازی بودند و به بازار بسیار نزدیک شده بودند  اما هرگز روانه بازار نشدند. با این حال این شرکت دست از تلاش برنداشت ولی بعدها این فناوری را به اپل فروخت، در حالی که اپل هرکز آن را تجاری‌سازی نکرد.

اکنون گرافن به کمک این فناوری آمده و تجاری‌سازی آن را ساده‌تر کرده است. به دلیل استفاده از گرافن دانسیته بالاتر رفته و کارایی نمایشگر نیز به حد مطلوبی رسیده است. محققان این پروژه تخمین می‌زنند که یک دستگاه IMOD مبتنی بر گرافن (یا دستگاه GMOD) ممکن است به ۱۲،۰۰۰ PPI برسد که بسیار چشمگیر است.

منبع: ایسنا