اخبار
ﺳﻪشنبه، 22 خرداد 1403
رباتی که به بلع غذا کمک می‌کند

رباتی که به بلع غذا کمک می‌کند

محققان دستگاهی ساخته‌اند که عملکرد ماهیچه‌های مری و روده کوچک را شبیه‌سازی می‌کند و اجازه می‌دهد غذا و مایعات چسبناک برای هضم عبور کنند.

به گزارش ایسنا، این دستگاه که توسط گروهی از محققان دانشگاه وندربیلت ساخته شده است، می‌تواند به صورت بی‌سیم فعال شود تا در صورت لزوم این عملکرد را انجام دهد.

به نقل از آی‌ای، به گفته محققان این موسسه در تنسی، این نمونه اولیه نرم رباتیک پوشیدنی با کنترل خارجی که از آهنرباهای قدرتمند نیرو می‌گیرد، می‌تواند به بیماران مبتلا به انسدادهای مرتبط با تومور یا کسانی که به استنت نیاز دارند کمک کند.

ترمیم کننده نوآورانه حرکات لوله گوارش

حرکت مایعات و جامدات در داخل بدن انسان ضروری است و با حرکت موج مانندی به نام حرکات لوله گوارش انجام می‌شود. با این حال، تومورها می‌توانند با این حرکات تداخل داشته باشند و حرکت اشیا را از این طریق برای بدن سخت کنند.

درمان این مشکلات اغلب شامل استفاده از استنت سیلیکونی یا فلزی مری برای باز نگه داشتن مری است که امکان بلع جامدات و مایعات را فراهم می‌کند. با این حال، ذرات غذا می‌توانند در اطراف استنت انباشته شوند و در هنگام ورود غذا به مجرای تنفسی باعث انسداد و به طور بالقوه آسپیراسیون شوند.

آسپیراسیون به معنی استنشاق و کشیده شدن مواد خارجی(مانند محتویات حلق و معده) به داخل ریه‌ها است.

به گفته محققان، این مشکل می‌تواند منجر به عوارض تنفسی مانند ذات الریه شود به ویژه در افرادی که عملکرد تنفسی آنها به خطر افتاده است. بنابراین، بازیابی حرکات لوله گوارش برای انتقال موثر مایعات و جامدات و رسیدگی به این چالش‌های پزشکی بسیار مهم است.

بر اساس بیانیه این تیم، دستگاه محققان که حرکت طبیعی بدن را بازیابی می‌کند، راه را برای نسل بعدی دستگاه‌های پزشکی رباتیک برای بهبود کیفیت زندگی، به ویژه برای جمعیت سالخورده هموار می‌کند.

پمپ‌های رباتیک نرمی که به صورت مغناطیسی فعال می‌شوند، قادر به بازیابی عملکرد حرکات لوله گوارش و ادغام یکپارچه با استنت‌های پزشکی هستند.

استنت‌های مری معمولی لوله‌های فلزی هستند که در افراد مسن مبتلا به سرطان مری استفاده می‌شوند. به گفته محققان، این افراد در معرض خطر انسداد غذا برای رسیدن به معده هستند که می‌تواند منجر به یک سناریوی بالقوه کشنده شود که در آن غذا وارد ریه‌ها می‌شود.

رباتیک نرم همه کاره

ربات نرم محققان شامل یک صفحه انعطاف‌پذیر با آهنرباهای کوچک است که در ردیف‌های موازی قرار گرفته‌اند. هنگامی که این آهنرباها فعال می‌شوند، یک حرکت موجی دقیق ایجاد می‌شود که گشتاور مورد نیاز برای پمپاژ انواع مختلف مواد مایع و جامد را تولید می‌کند.

به گفته محققان، این دستگاه از یک ورقه مغناطیسی برنامه‌ریزی شده با پروفایل‌های خاص برای ایجاد حرکت موجی اساسی مورد نیاز برای حرکات لوله گوارش استفاده می‌کند. طرح‌های مختلفی برای بهینه‌سازی هماهنگی پمپاژ مایع و جامد آزمایش شده است.

این گروه نمونه‌ای از کاربرد آن را در استنت مری نشان دادند که حرکات لوله گوارش را بازیابی می‌کند و از انسداد و آسپیراسیون جلوگیری می‌کند. این پمپ بی‌سیم می‌تواند به طور یکپارچه با استنت‌های پزشکی موجود ادغام شود.

محققان ادعا می‌کنند که مکانیسم پمپاژ رباتیک با فعال‌سازی بی‌سیم، پیشنهادی عمومی است و نویدبخش دستگاه‌های پزشکی کاشتنی متنوعی است که برای مقابله با چالش‌های ناتوانی بلع در بیماری‌های مختلف مانند سرطان مری طراحی شده‌اند. اصلاحات بیشتر این دستگاه می‌تواند به بازیابی سایر فرآیندهای زیستی آسیب دیده توسط بیماری کمک کند. به عنوان مثال، زمانی که عملکرد عضلانی در لوله‌های فالوپ مختل می‌شود، می‌تواند به انتقال تخمک‌های انسان از تخمدان‌ها کمک کند.

منبع: ایسنا