اخبار
شنبه، 02 تیر 1403
آب و هوای شهرتان در سال ۲۰۸۰ را اکنون تجربه کنید

آب و هوای شهرتان در سال ۲۰۸۰ را اکنون تجربه کنید

یک اپلیکیشن تحت وب که توسط دانشمندان توسعه یافته است به کاربران نشان می‌دهد که آب و هوای شهری که در آن سکونت دارند در سال ۲۰۸۰ مشابه آب و هوای فعلی کدام شهر است.

به گزارش ایسنا، یک اپلیکیشن تعاملی تحت وب نشان می‌دهد که چگونه تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود مکان‌هایی در سراسر جهان به گونه‌ای به نظر برسند که گویی به خط استوا نزدیک‌تر شده‌اند. تاثیرات تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان احساس می‌شود، اما این چه تاثیری بر احساسی که نسبت به زادگاهتان دارید، خواهد گذاشت؟

یک اپلیکیشن تعاملی از مرکز علوم محیطی دانشگاه مریلند به کاربران این امکان را می‌دهد که ۴۰ هزار و ۵۸۱ مکان و ۵۳۲۳ منطقه در سراسر جهان را کاوش کنند تا نسخه مشابه آب و هوای آینده شهرشان را در آنها پیدا کنند و تصوری قابل اعتماد از آنچه که در آینده در انتظار ماست به دست آورند.

ممکن است در حال حاضر این تغییرات را در محل زندگی خود تجربه کرده باشید و از خود بپرسید: آب و هوای آینده در جایی که من زندگی می‌کنم چگونه خواهد بود؟ تابستان‌ها چقدر گرم خواهد بود؟ آیا در زمستان هنوز برف می‌بارد؟ و اگر ما برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کنیم، اوضاع تغییر می‌کند؟ این اپلیکیشن به ارائه پاسخ به این سوالات کمک می‌کند.

به عنوان مثال، اگر در واشنگتن دی سی زندگی می‌کنید، باید به شمال لوئیزیانا سفر کنید تا بفهمید واشنگتن دی سی تا سال ۲۰۸۰ چه آب و هوایی خواهد داشت. انتظار می‌رود تابستان‌ها در ۵۰ سال آینده ۱۱.۵ درجه فارنهایت گرمتر شوند. اگر در شانگهای چین زندگی می‌کنید، باید به شمال پاکستان سفر کنید تا تجربه کنید که آب و هوای شانگهای در سال ۲۰۸۰ چگونه خواهد بود.

پروفسور متیو فیتزپاتریک (Matthew Fitzpatrick) می‌گوید: طی ۵۰ سال آینده، شهرهای نیمکره شمالی در شمال بسیار شبیه شهرهای جنوبی خواهند شد. همه چیز از نظر آب و هوا به سمت خط استوا در حال حرکت است. هر چه به خط استوا نزدیک‌تر می‌شوید، در مکان‌هایی مانند آمریکای مرکزی، فلوریدا جنوبی، و شمال آفریقا، گزینه‌های آب و هوایی قابل انطباق کمتری وجود دارد. هیچ مکانی وجود ندارد که نشان دهد چنین مکان‌هایی در آینده چه آب و هوایی خواهند داشت.

برای مثال براساس پیش‌بینی این اپلیکیشن، تابستان در شهر شیراز در سال ۲۰۸۰ نزدیک به ۱۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دمای کنونی و زمستان‌ها نیز هشت درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهند بود. هوای شیراز در سال ۲۰۸۰ مشابه شهر دوگنبدان استان کهگیلویه‌وبویراحمد در حال حاضر خواهد بود.

فیتزپاتریک، یک بوم شناس فضایی، از نقشه برداری آنالوگ آب و هوا استفاده کرد که یک روش آماری است که آب و هوای مورد انتظار در آینده را در یک مکان با آب و هوای فعلی یک مکان دیگر مطابقت می‌دهد تا درک بهتری فراهم کند.

از آنجایی که پاسخ به این سؤالات بستگی به این دارد که چگونه آب و هوا تغییر می‌کند و ماهیت خاص آن تغییرات نامشخص است، این اپلیکیشن نتایجی را برای سناریوهای انتشار زیاد و کاهش انتشار و همچنین برای چندین مدل مختلف پیش بینی آب و هوا ارائه می‌دهد.

اولین سناریویی که کاربران می‌توانند جستجو کنند انتشاری مشابه مسیر فعلی ما است که انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار بالایی را فرض می‌کند، که در آن سیاره ما در مسیری قرار دارد که تا پایان این قرن حدود ۹ درجه فارنهایت گرم‌تر می‌شود. این سناریو زمین را گرمتر از آنچه در میلیون‌ها سال گذشته بوده است، نشان می‌دهد. سناریوی دوم مشابه این است که اگر کشورها اهداف توافقنامه آب و هوایی پاریس را دنبال کنند، سیاره زمین چه تجربه‌ای خواهد داشت. تحت این سناریو، سیاره با کاهش فوری و کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از انسان مواجه و حدود سه درجه فارنهایت گرم می‌شود.

فیتزپاتریک می‌گوید: امیدوارم این به مردم کمک کند تا بزرگی تأثیرات و دلیل نگرانی دانشمندان را بهتر درک کنند.

منبع: ایسنا