اخبار
چهارشنبه، 13 تیر 1403
خشم خورشید را تماشا کنید

خشم خورشید را تماشا کنید

«میگل کلارو» عکاس نجومی، گام‌به‌گام درباره چگونگی ساخت یک عکس خورشیدی نفس‌گیر توضیح داده است.

به گزارش ایسنا، «میگل کلارو»(Miguel Claro) یک عکاس حرفه‌ای، نویسنده و کارشناس ارتباط علمی ساکن شهر لیسبون کشور پرتغال است که تصاویر دیدنی را از آسمان شب ثبت می‌کند.

به نقل از اسپیس، کلارو به ‌عنوان سفیر عکس «رصدخانه جنوبی اروپا»(ESO) و عضو پروژه «جهان در شب»(TWAN) و عکاس نجومی رسمی رصدخانه «آسمان تاریک آلکووا»(Dark Sky Alqueva)، در حوزه مناظر آسمان تخصص دارد و زمین و آسمان شب را به هم پیوند می‌زند.

عکس جدید کلارو، شبحی را از «ایستگاه فضایی بین‌المللی» هنگام عبور از مقابل خورشید در فاصله ۴۴۱.۵ کیلومتری زمین با سرعت حدود ۷.۳۱ کیلومتر بر ثانیه نشان می‌دهد. این گذر که روز دوم ژوئن ۲۰۲۴ در ساعت ۱۳:۱۸ به وقت محلی پرتغال رخ داد، در مجموعا ۰.۵۴ ثانیه طول کشید. تایم‌لپس این گذر از ۲۰۰ تصویر تشکیل شده است که در طول حدود دو ثانیه ثبت شده‌اند.

کلارو گفت: گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل خورشید حتی با تلسکوپ ویژه مجهز به فیلترهای هیدروژن نیز به سختی قابل مشاهده بود. من فقط توانستم این لحظه نادر را که در یک چشم به هم زدن رخ داد، با یک دوربین فیلمبرداری «آپولو-ام مکس»(Apollo-M Max) با سرعت بالای ۱۰۹ عکس در ثانیه ثبت کنم.

کلارو ادامه داد: من تصاویر را به صورت جداگانه پردازش کردم و تحت تاثیر کیفیتی قرار گرفتم که با تک‌فریم‌ها به دست آمده بودند. ایستگاه فضایی بین‌المللی در سکانس اول به رنگ سفید دیده می‌شود زیرا روش وارونگی مورد استفاده برای پردازش تصاویر کروموسفر خورشید از عمق بیشتری برخوردار است. سکانس دوم، ایستگاه فضایی بین‌المللی را به رنگ سیاه نشان می‌دهد؛ بدون این که وارونگی قابل مشاهده باشد.

جالب است که می‌توان ساختارهای متمایز ایستگاه فضایی بین‌المللی از جمله پنل‌های خورشیدی و ماژول‌های آن را در عکس تشخیص داد. این عکس، فوران‌های گاز را در جو بیرونی خورشید نشان می‌دهد و چند برجستگی خورشیدی را نیز در اطراف خورشید نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا