اخبار
چهارشنبه، 13 تیر 1403
کانادا بدون انتشار کربن، آلومینیوم تولید می‌کند

کانادا بدون انتشار کربن، آلومینیوم تولید می‌کند

فناوری آند بی‌اثر الیسیس(Elysis)، کربن را از سلول‌های الکترولیز حذف می‌کند و تنها اکسیژن آزاد می‌کند و دی اکسید کربن را به دام می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، کانادا ساخت اولین فناوری تولید آلومینیوم بدون کربن در جهان را آغاز کرده است. این شرکت یک کارخانه نمایشی در کارخانه گدازگری با ۱۰ دیگ با سرعت ۱۰۰ کیلو آمپر(کیلو آمپر) طراحی و مهندسی خواهد کرد و می‌سازد.

کربن زدایی صنعت آلومینیوم

به نقل از آی‌ای، آلومینیوم از دیرباز به دلیل استحکام، وزن سبک و امکانات بازیافتی بی پایان، ماده انتخابی برای توسعه محصولات پایدار بوده است. مقررات سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه‌ای، تولیدکنندگان در سراسر جهان را مجبور کرده تا بر کربن زدایی عملیات و زنجیره تامین خود تمرکز کنند.

الیسیس، یک سرمایه‌گذاری مشترک بین دو شرکت بزرگ صنعت آلومینیوم است.

الیسیس یک فناوری آند بی اثر است. در یک سلول الکترولیز سنتی، آلومینا یا ترکیبی از آلومینیوم و اکسیژن با یک الکترود و یک آند کربن قرار می‌گیرد. این فرآیند آلومینیوم و اکسیژن را جدا می‌کند و آلومینیوم در ته سلول ته‌نشین می‌شود و اکسیژن با آند کربن ترکیب و منجر به انتشار دی‌اکسید کربن می‌شود.

در فناوری آند بی‌اثر، جزء کربن حذف می‌شود. بدون کربن، جداسازی آلومینیوم از اکسیژن تنها باعث آزاد شدن اکسیژن از سلول می‌شود.

این فناوری راهی برای کاهش شدید ردپای کربن در بسیاری از محصولات روزمره، مانند محصولات مورد استفاده در کالاهای مصرفی، ساختمان، حمل و نقل و صنایع برق است.

به گفته این شرکت، فناوری آن پتانسیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه حدود هفت میلیون تُن متریک یا معادل خروج ۱.۸ میلیون خودرو از جاده‌ها را دارد، این در حالی است که تنها در کانادا مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، توسعه دهندگان ادعا می‌کنند که این فناوری همچنین سلامت و ایمنی شغلی را افزایش، شدت سرمایه و هزینه‌های عملیاتی را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. می‌توان آن را در کارخانه‌های گدازگری فعلی و تاسیسات جدید بهسازی کرد.

افزایش مقیاس فناوری الیسیس

پیش‌بینی می‌شود کارخانه جدید آن در سال ۲۰۲۷ شروع به تولید کند و ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰۰ تن آلومینیوم با کیفیت تجاری را بدون انتشار مستقیم هیچ گونه گاز گلخانه‌ای خواهد داشت.

منبع: ایسنا