اخبار
شنبه، 06 مرداد 1403
اولین قلب تیتانیومی جهان با موفقیت در بدن انسان کاشته شد

اولین قلب تیتانیومی جهان با موفقیت در بدن انسان کاشته شد

با هدف تقویت فناوری کاشت قلب، مبتکران در حوزه مراقبت‌های بهداشتی دستگاهی بر پایه فلز ابداع کردند که شبیه قلب است و مانند آن عمل می‌کند و قلب مصنوعی کامل(TAH) نامیده می‌شود. این قلب مصنوعی توسط شرکت فناوری «BiVACOR» ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، بیمارانی که از نارسایی شدید دو بطنی قلب یا نارسایی تک بطنی رنج می‌برند، پیوند می‌تواند کمک کننده باشد. موسسه قلب تگزاس به تازگی اولین کاشت موفقیت‌آمیز قلب مصنوعی کامل را در بدن انسان اعلام کرده است.

به نقل از آی‌ای، قلب مصنوعی از پمپ خون دوار دو بطنی بر پایه تیتانیوم تشکیل شده است.

بر اساس بیانیه موسسه قلب تگزاس، قلب مصنوعی از یک پمپ خون دوبطنی تیتانیومی به همراه یک قسمت متحرک تشکیل شده است که از یک پروانه معلق مغناطیسی استفاده می‌کند.

پروانه خون را پمپ می‌کند و جایگزینی برای هر دو بطن قلب دچار نارسایی است.

قلب مصنوعی از فناوری مشابه خطوط ریلی پرسرعت استفاده می‌کند و اکنون در داخل بدن انسان کاشته شده است.

هدف این از ساخت این دستگاه جایگزین کردن کامل آن با قلب نیست، بلکه تنها برای زمانی مناسب است که بیمار منتظر پیوند قلب واقعی باشد.

دانیل تیمز (Daniel Timms)، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری شرکت BiVACOR اظهار داشت که قلب مصنوعی آنها از فناوری پیشرفته شناوری مغناطیسی(maglev) استفاده می‌کند.

او گفت: قلب مصنوعی کامل، ما را یک قدم به ارائه یک گزینه بسیار مورد نیاز برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی که در زمان انتظار برای پیوند قلب نیاز به حمایت دارند، نزدیک‌تر می‌کند. من مشتاقانه منتظر ادامه مرحله بعدی کارآزمایی بالینی خود هستم.

اولین استفاده از فناوری شناوری مغناطیسی در قلب مصنوعی

اگرچه این اولین پیوند قلب مصنوعی نیست، اما این اولین باری بود که دانشمندان از فناوری شناوری مغناطیسی استفاده کردند.

فناوری شناوری مغناطیسی از میدان‌های مغناطیسی برای معلق کردن و چرخاندن پروانه بدون تماس فیزیکی استفاده می‌کند. این رویکرد اصطکاک و سایش مکانیکی را کاهش می‌دهد و در نتیجه دوام دستگاه‌های مکانیکی را بهبود می‌بخشد.

فناوری شناوری مغناطیسی یک قسمت متحرک یعنی پروانه را قادر می‌سازد تا خون را به طور موثر از طریق اتاقک‌های قلب پمپ کند و جایگزینی نرم‌تر و سازگارتر برای پمپ‌های مکانیکی سنتی که به اجزای متحرک متعدد و دریچه‌های مکانیکی متکی هستند، ارائه دهد. هدف از این فناوری بهبود عملکرد کلی قلب مصنوعی است.

این مطالعه در تلاش است تا ایمنی و عملکرد قلب مصنوعی خود را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ارزیابی کند. دستکم ۲۶ میلیون نفر در سراسر جهان با مشکلات قلبی مواجه هستند.

منبع: ایسنا