اخبار
دوشنبه، 24 آذر 1393
شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران افتتاح شد

شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران افتتاح شد


شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) امروز همزمان با افتتاح پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایده شبکه‌سازی به منظور افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری موثر سالهاست که در نظام آموزش عالی کشور مطرح شده است که در سال 1389 با توجه به سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران شروع به کار کرد و در سال جاری نیز نرم‌افزار مدیریت جامع تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی تهیه شد.

از جمله اهداف شاعا ایجاد بانک اطلاعات تجهیزات کشور، بسترسازی به منظور ایجاد آزمایشگاه‌های مرکزی، تعمیر و نگهداری و بازاریابی تجهیزات با مهندسی معکوس، ایجاد بانک تعمیرکاران خبره در کشور، برقراری نظام اچ.اس.ای در آزمایشگاه‌ها است. همچنین بستر‌سازی لازم برای اخذ گواهینامه بین‌المللی استاندارد در تمام آزمایشگاه‌های عضو، برنامه‌ریزی برای خرید تجهیزات گرانقیمت و دارای فناوری بالا از طریق سرمایه‌گذاری استانی، برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از امکانات موجود در استان و ایجاد همکاری تعامل با آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های آزاد، علوم پزشکی و دستگاه‌های اجرایی از دیگر اهداف شاعا به شمار می‌رود.

همچنین از جمله برنامه‌های آتی شاعا می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور ارتقای مهارت کاربران تجهیزات آزمایشگاهی، تکمیل زنجیره تجهیزاتی دانشگاه‌ها، پژوهش‌ها، پارک‌های علمی و فناوری و مراکز آموزشی و پژوهشی، برنامه‌ریزی کنترل و نظارت بر خرید و تامین تجهیزات راهبردی مورد دانشگاه‌ها، پیگیری تامین قطعات یدکی و ارتقای دستگاه‌ها، ظرفیت‌سنجی دانشگاه‌ها در خصوص سفارش دستگاه‌ها و استفاده مشترک و بهینه از این تجهیزات، مشاوره برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرکزی، منطقه‌ای و ملی به‌شمار می‌رود.

همچنین تهیه الگوی آمایش سرزمین در زمینه‌ی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پژوهشی و فناوری، برگزاری نمایشگاه تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی دست دوم و اطلاع‌رسانی تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی به اعضای شبکه شاعا در ارتباط با تجهیزات با کیفیت و استاندارد که از طریق تولید‌کنندگان یا وارد‌کنندگان در کشور عرضه می‌شود از دیگر برنامه‌های آتی شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران به‌شمار می‌رود.


خبرگزاري ايسنا