اخبار
ﺳﻪشنبه، 14 بهمن 1393
کشف جرقه رکوردشکن پرتو ایکس از سیاهچاله غول‌پیکر راه شیری

کشف جرقه رکوردشکن پرتو ایکس از سیاهچاله غول‌پیکر راه شیری

سیاهچاله غول‌پیکر موجود در مرکز کهکشان راه شیری اخیرا بزرگترین جرقه پرتو ایکس دیده‌شده تاکنون را منتشر کرده است. 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، انفجار عظیم از هسته راه شیری در روز 14 سپتامبر 2013 در فاصله بسیار نزدیک از سیاهچاله کمان ای ستاره (*) شناسایی شد.

جرم این سیاهچاله عظیم حدود 4.5 میلیون برابر خورشید است. دانشمندان این کشف رکوردشکن را در دویست و بیست و پنجمین نشست انجمن نجوم آمریکا رونمایی کردند.

این ابرجرقه توسط رصدخانه پرتوی ایکس چاندرای ناسا مشاهده شد که 400 برابر درخشان‌تر از سطوح عادی تابش این منطقه و سه برابر درخشان‌تر از جرقه صاحب رکورد پیشین 2012 بود.

جرقه پرتوی ایکس دوم با درخشش 200 برابر سطوح هادی در 22 اکتبر 2014 دیده شد.

محققان کالج آمهرست در ماساچوست این نتایج را در نشست این انجمن در اوایل ماه ژانویه ارائه کردند. آن‌ها دو توضیح احتمالی برای دلیل این جرقه داشتند. بر اساس توضیح اول، سیاهچاله احتمالا مانند خورشید عمل کرده و جرقه‌های درخشان پرتوی ایکس منتشر می‌کند. در خورشید این جرقه‌ها زمانی که خطوط میدان مغناطیسی فاصله کمی با هم پیدا می‌کنند، منفجر می‌شوند و به گفته محققان، ممکن است چیزی مشابه در نزدیکی سیاهچاله رخ داده باشد.

همچنین ممکن است این جرقه، محصول یکی از خوراک‌های کمان ای ستاره باشد. ممکن است یک سیارک یا جسم دیگری به فاصله نزدیکی از سیاهچاله قرار گرفته و توسط آن بلعیده شده باشد و در نهایت تکه‌های آن سرعت گرفته و انفجار درخشانی از پرتوی ایکس ایجاد کرده باشد.

این جرقه بصورت اتفاقی زمانی که ستاره‌شناسان در حال مشاهده سیاهچاله و عبور یک ابرگازی موسوم به G2 از کنار آن بودند، شناسایی شد. برخی دانشمندان بر این گمانند که شاید ماده‌ای از این ابر در سیاچاله افتاده و نمایش پرتوی ایکس را ایجاد کرده باشد. اگرچه هیچ سیگنال پرتوی ایکسی در زمان نزدیکی ابر با سیاهچاله دیده نشد.


خبرگزاري ايسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران