اخبار
چهارشنبه، 15 بهمن 1393

نازلی دهقانی اولین دکترای زن رشته ترافیک با گرايش مهندسی برنامه‌ريزی حمل و نقل

مهندس نازلی دهقانی در رشته ترافیک با گرايش مهندسی برنامه‌ريزی حمل و نقل دانشگاه علم و صنعت ، روز 13 بهمن‌ماه سال 93 از رساله خود تحت عنوان «کنترل بهينه چراغها در شبکه‌های حمل و نقلی با اولويت مراکز متراکم شهري» در محل سالن کنفرانس شمارۀ 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمايی آقای کتر شهريار افنديزاده دفاع و عنوان اولین دکترای زن این رشته را کسب کرد.


چکيده اين رساله به شرح زير است:
در بخشهايی از شبکه معابر شهری، مناطقی وجود دارند که بنا به دلايلی از اولويت بيشتری برخوردار بوده و نياز است تا در ساعات اوج، از بروز تراکم و انسداد در اين محدوده ها پيشگيری به عمل آيد. اين دلايل می تواند شامل مواردی نظير آلودگی های زيست محيطی، وجود کاربری های اداری و تجاری مهم ، محدود بودن ظرفيت شبکه معابر و يا نياز به اولويت دهی به سرويس های حمل و نقل همگانی باشد.
  بر اين اساس، هدف از اين رساله کنترل جريان ورودی به اين مناطق اولويت دار يا حفاظت شده می باشد که از طريق کنترل زمانبندی چراغ ها در شريانی های ورودی به اين محدوده ها صورت می پذيرد.
  مدل تدوين شده دارای دو بخش اصلی می باشد. بخش اول اقدام به بيشينه نمودن اختلاف فاز در شريانی های ورودی کرده و بر اين اساس علاوه بر ب ه دست آوردن طول فاز بهينه ، طول صف بهينه را نيز در شريانی های بالادست تخمين می زند. اين طول صف بهينه ملاکی برای حل بخش دوم مسئله می باشد. در بخش دوم مسئله، زمانبندی چراغ ها در شريانی های ورودی با در نظر گرفتن سه مورد بهينه سازی می شوند.اين سه مورد شامل حفظ تراکم در زير شبکه حفاظت شده در زير حد بحرانی، نگه داشتن طول صف در نزديکی مقدار بهينه آن و پيشگيری از نوسانات بيش از حد زمان سبز در طول چرخه های متناوب می باشد. برای اطمينان از اينکه مدل تدوين شده بهتر از روش های متداول بهينه سازی چراغ ها عمل می کند، اين روش با شرايط بدون اعمال استراتژی نرخ بندی داخلی – خارجی در يک شبکه يکسان که از طريق الگوريتم بهينه سازی در نرم افزار ' ويزيم ' حل شده، مقايسه شده است.
  نتايج نشان می دهند که با اعمال استراتژی مد نظر، خروجی از زير شبکه کاهش نيافته و يک روند صعودی را تا پايان زمان اجرای برنامه حفظ خواهد نمود. همچنين اين مدل قادر می باشد که صف شريانی های بالادست را تا حد صف بهينه کنترل نمايد. به نحوی که در شرايطی که استراتژی نرخ بندی در شريانی های بالادست اعمال می شود، طول صف دارای مقدار کمتری نسبت به شرايطی است که استراتژی نرخ بندی صورت نپذيرفته است. به عبارتی به کارگيری استراتژی ياد شده نه تنها باعث بهبود در عملکرد شريانی های بالادست شده، بلکه شرايط کلی شبکه را نيز بهبود می بخشد به نحوی که متوسط سرعت و تاخير در شبکه متناظر 19 و 14 درصد بهبود داشته اند.
  هم چنين در اين رساله، به منظور ارزيابی مدل پيشنهادی، اقدام به مقايسه نتايج مدل و نتايج حل آخرين مطالعه انجام شده موجود در خصوص نرخ بندی در شبکه های شهری گرديده است که نتايج اين بررسی نيز بهبود شاخص های عملکردی شبکه شامل متوسط تاخير و زمان سفر را به ميزان 8 و 6 درصد نشان می دهد.
لینک خبر دفاعیه سایت دانشگاه علم و صنعت

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران