مقالات مشاوره
چهارشنبه، 26 دی 1397
چگونه والدین می‌توانند از فرزندان خود یک نابغه بسازند؟

چگونه والدین می‌توانند از فرزندان خود یک نابغه بسازند؟

فرزندان مانند خمیری هستند که می‌توانیم آن‌ها را به مدل‌های مختلف شکل بدیم. والدین مسئولیت‌هایی دارند که تمومی نداره و اگر بخواهیم تک تک آن‌ها را بشماریم شاید به خیلی وقت و صفحه برای نوشتنش نیاز باشه. همه این زحمات را می‌کشند که در آخر یه نتیجه بدست آورند. 
گرچه همه‌ی انسان‌ها در این مورد موفق نیستند و گاهی نتیجه اونجور که باید انجام نمیشه‌. اما واقعیت این است که با تدبیر و درایت و استفاده از تجربیات و دانش دیگران می‌توان در جهت تربیت فرزند موفق بود.
در گذشته تصور می‌شد میزان هوش بستگی به ژنتیک افراد دارد اما امروزه تحقیقات نشون داده که این تصور حقیقت نداره و محیط و روابط خانوادگی در رشد یک نابغه تاثیر بسزایی داره. بنابراین روش‌های ساده و موثر برای پرورش فرزند خلاق و باهوش وجود دارد که می‌توانیم به آن‌ها‌ اشاره‌ایی بکنیم .

1- برای فرزندان خود داستان‌های تخیلی بخوانید.
هر چه قدر برای بچه‌ها داستان‌های تخیلی بخوانید آن‌ها باهوش‌تر خواهند بود چرا که مطالب داستان را در ذهنشان تجسم می‌کنند و شکل می‌دهند و نکات زیادی برای تفکر در اختیار بچه ها قرار می‌دهد.

2- بگذارید حوصله‌ی فرزندتان سر برود.
اگر بچه‌ها کاری برای انجام دادن نداشته باشند خلاقیتشان به کار خواهد افتاد پر کردن وقت بچه‌ها مثل ساختن دیوار به دور ذهن آن‌هاست که اجازه نمی‌دهد فکرش جای دیگه‌ای بره و دنیای جدیدی را کشف کنه.
برای بچه‌ها کاغذ و مداد رنگی تهیه کنید نقاشی بکشند. کتاب بخونند و به آن‌ها آموزش بدین برن سراغ اسباب بازیهاشون ویا با خمیر بازی شروع به ساختن و نشون دادن خلاقیت هاشون کنند.بازی‌های ذهنی مناسب با سن رشد برای خلاقیت تاثیر‌گذار است چرا که سلول‌های مغز را تحریک می‌کند و در بالا رفتن درصد هوش بچه‌ها موثر است.

3- بگذارید فرزندانتان چالش را تجربه کنند.
بچه‌ها بیش‌تر از آنچه تصور می‌کنید توانایی دارند بگذارید توانایی‌هاشون رو نمایش بدن هم برای خودشون و هم برای شما مثلا در شستن ماشین و یا آشپزی و یا اینکه به تنهایی با سایر بچه‌ها در مکان‌های تفریحی بازی کنند. این قدم‌های کوچک باعث تقویت اعتماد به نفس در بچه‌ها می‌شود.

4- سال‌های ابتدایی زندگی بچه‌ها را جدی بگیرید. 
یکی از مؤثرترین و ساده‌ترین روش‌های بالا‌بردن درصد هوش بچه‌ها تغذیه‌ی مناسب است. مصرف صبحانه از وعده‌های مهم غذایی برای بچه‌ها است. تغذیه مناسب از سه وعده‌ی اصلی و دو میان وعده تشکیل می‌شود.
در آن مصرف شکر، نمک و لبنیات را کاهش و مصرف میوه و سبزیجات گوشت بدون چربی افزایش داده شود. برای تامین انرژی و تمرکز بیشتر دروس صبحانه‌ی خوب و کافی شامل غلات (نان)، غذاهای پروتئینی، تخم‌مرغ و لبنیات (شیر و پنیر) و میوه‌های حاوی ویتامین ث (مرکبات) توصیه می‌شود.




بهناز عظیمی- مشاور ابتدایی




به وقت مشاوره

  

 

دسته بندی مقالات مشاوره