مقالات مشاوره
ﺳﻪشنبه، 20 فروردین 1398
نقش خانواده در موفقیت دانش‌آموزان

نقش خانواده در موفقیت دانش‌آموزان

عوامل مختلفی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دخیل است که کمبود هرکدام از این عوامل موجب افت تحصیلی آن‌ها می‌شود. هوش و استعداد تحصیلی یادگیرنده، عوامل محیطی (امکانات، وضعیت اقتصادی، وضعیت فرهنگی - اجتماعی و...) و از همه مهم‌تر خانواده، از عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشد. خانواده با جایگاه ویژه‌ای که در تعلیم و تربیت دارد، می‌تواند تاثیری بسیار زیادی در روند آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان داشته باشد.

در زیر به مهم‌ترین عوامل خانوادگی موثر در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان اشاره شده‌ است.

* سعی کنید در تمامی جلسات اوليا و مربيان مدرسه شرکت کنيد. زیرا:

- ارتباط با فرزندتان بيشتر مي‌شود.

- متوجه مي‌شويد فرزندتان چه مسايلي دارد.

- اين کار به فرزند شما اعتماد به نفس مي‌دهد.

- این ارتباط باعث شناسایی بهتر نقاط قوت و ضعف درسی او می‌شود.

* حتما با معلم‌های فرزندتان گفت‌و‌گو کنيد و ببينيد که چه مسايل آموزشي دارد.

* در تحليل آزمون‌ها به فرزندتان کمک کنيد. به آن‌ها بیاموزید که مهم‌تر از آزمون، تحلیل آن است. مثلا بعد از هر آزمونی کنار فرزندتان بنشینید و آزمون را تحليل کنید و ببینید که چرا بعضي سوالات را اشتباه جواب داده است و به او توصیه کنید که دفتری را برای اشتباهاتش درست کند و تمام ایرادات خود در آزمون را داخل آن دفتر بنوسید. این کار باعث می‌شود که در آزمون‌های بعدی اشتباهاتش را دیگر تکرار نکند.

* مهم‌ترین عامل موثر در نگرش دانش‌آموز نسبت به تحصیل، خانواده است. یکی از شیوه­هایی که والدين باید براي برخورد با فرزندان پيش گيرند، ملاک قرار ندادن نمرات براي قضاوت است. اگر نمره ملاک ارزيابي قرار گیرد، به جاي آرامش موجب اضطراب دانش‌آموز مي‌شود.

* والدین باید فرزندشان را تحت هر شرايطي باور کنند و آن‌ها را در برطرف ساختن نقاط ضعف مورد حمايت قرار دهند. در این‌صورت دانش‌آموز انگيزه‌ی بيشتري براي پيشرفت دارد. وقتي والدين دائما نگران افزايش يا کاهش نمرات فرزندشان باشند، اين نگراني به فرزندان نيز منتقل می‌شود و فرزندان به جاي اين‌که با آسودگي خيال به تمرکز روي مطالب درسي بپردازند، نگران نمره خواهندبود و دچار اضطراب خواهند شد. این نگرانی به مرور زمان باعث افت تحصیلی می‌شود و در دراز مدت موجب بروز اختلالات رفتاري و ايجاد تنش در روابط والدين و فرزندان هم مي شود.

* بهتر است به جای آن‌که نمره را ملاک قرار دهید، به فرزند خود این موضوع را تلقین کنید که در درجه‌ی اول خودش و سلامتی‌اش مهم است و در کنار این مسئله، به رفع مشکلات درسی او بپردازید. بنابراين بهتر است والدين شيوه متعادل‌تري را از آغاز سال تحصيلي پيش بگيرند تا فرزندان انگيزه‌ی بيشتري براي مطالعه داشته باشند.




عاطفه قاضی نظام - واحد مشاوره مبتکران



به وقت مشاوره

  

 

دسته بندی مقالات مشاوره