مقالات مشاوره
چهارشنبه، 01 آبان 1398
کودکان باهوش،آموزش اثربخش

کودکان باهوش،آموزش اثربخش

ژن در میزان هوش کودک نقش مهمی دارد ولی عامل اصلی نیست و سرنوشت کودک تنها به ژن او مربوط  نمی‌شود. راهکارهای مختلفی برای تقویت‌ هوش کودکان وجود دارد.

1- محبت بین مادر و کودک به او کمک می‌کند تا پایه و اساس مهارت فکرکردن را بیاموزد .

2- یادگیری موسیقی هوش کودک را افزایش می‌دهد. گوش دادن به نت‌های موسیقی قدرت شنیداری او را تقویت می­کند.

3- صحبت کردن با کودک مهارت گفتاری او را تقویت می‌کند. پس با جان و دل به حرفهای او گوش کنید چون با برقراری ارتباط تقویت می‌شود و‌ توانایی‌های کودک را بیشتر می‌کند .همچنین کتاب خواندن مهارت‌های گفتاری ‌هوش را بیشتر می‌کند و او را به خواندن کتاب و مطالعه‌ی بیشتر تشویق می‌کند.

4- بازی‌کردن مهارتهای اجتماعی ، جسمی و روحی را تقویت می‌کند. در دوره‌ی بازی‌کردن با احساسات و نظرات و تجربه‌های آنها آشنا می‌شوید .

5- ورزش کردن هم کودک را قوی می‌کند و باهوش ... و تاثیر بسزایی بر فعالیتهای مغزی او می‌گذارد. برای انجام تمامی این موارد بزرگترها می‌توانند الگو باشند.چون کودک الگو برداری از بزرگ‌ترها دارد و کارهای آن‌ها را تقلید می‌کند.

6- تغذیه هم از نکات مهمی است که می‌تواند هوش کودک را تحت تاثیر قرار دهد. رژیم غذایی که سرشار از پروتئین باشد مثل تخم مرغ و ماهی و گوشت توجه و هوشیاری و تفکر کودک را افزایش می‌دهد. ویتامین ها و مواد معدنی و میوه و غلات سوخت مغز را تامین می‌کند نوشیدن آب به میزان کافی تاثیر بسزایی در عملکرد ذهنی خواهد داشت .

انجام بازی و تجربه‌ی آن برای کودکان حس موفقیت را ایجاد می‌کند و بازی‌های خلاق این فرصت را به کودک می‌دهد تا از قوه ی خلاقیت در حل مسایل استفاده کند و آن را رشد بدهد.

بهترین بازی‌ها، بازی‌هایی هستند که برای انجام‌شان نیازی به زمینه‌ چینی طولانی و خاصی ندارد.بازی‌های فکری فعالیتهای فکری و ذهنی هدفداری است که به صورت فردی و یا گروهی انجام می‌شود و باعث لذت و برآورده شدن نیازهای کودک می‌شود. مثل نقاشی در هوا که کودک با انگشتش تصویری در هوا می‌کشد و بقیه‌ی بچه‌ها حدس میزنن که اون چیه ... و یا لب خوانی کردن که کلمه‌ایی را کودک بدون صدا می‌گوید و بقیه حدس میزنن که چه گفته .

بازی­‌های کلاسی برای تقویت هوش

  بازی صندلی (کی صندلی داره)

دانش آموزان دور صندلی میایستند و با صدای دست معلم به یک جهت که از قبل تعیین شده حرکت میکنند و با صدای بعدی باید روی یک صندلی بشینند هرکسی صندلی نداشته باشد از دور بازی خارج می‌شود و چنان‌چه بخواهیم بازی را مشکل­تر کنیم تعداد دانش‌آموزان را نسبت به صندلی بیشتر می‌کنیم .

  بازی با کلمات

این بازی برای بررسی و بهبود واژه های گفتاری و مهارت در صحبت کردن کودک است.مثل کلمه‌ایی را انتخاب می‌کنید که هیچ کدام از دانش آموزان قبلا نشنیده‌اند. معنی آن را روی ورق کاغذ بنویسید و از دانش‌آموزان بخواهید آنچه را که تصور می‌کنند در مورد تعریف آن کلمه بنویسند بعد ورق‌ها را جمع کنید و یکی یکی آن را بخوانید بچه های کلاس باید به آن رای بدهند و اگر تعریفشان درست باشد 1 امتیاز می‌گیرند.





بهناز عظیمی - واحد مشاوره مبتکران



به وقت مشاوره

  

 

دسته بندی مقالات مشاوره