مقالات مشاوره تحصیلی و آموزشی
دوشنبه، 25 دی 1396
به نیمسال دوم خوش آمدید

به نیمسال دوم خوش آمدید


نیمسال اول تمام شد و حاصل کار هر چه بود وارد نیمسال دوم شده‌اید. پس این فرصت دوباره را غنیمت بدانید. اگر می‌خواهید بدانید در این دوره چه تجربیاتی در انتظار شماست، شما را به خواندن مطلب زیر دعوت می‌کنیم‌.
کنکور یک ماراتن تحصیلی است‌. برای موفقیت در آن تنها تلاش و دویدن کافی نیست. اول باید مسیر و مراحل مسابقه را خوب بشناسید. دوم، توان و انرژی‌تان را در مراحل مختلف آن به درستی تقسیم کنید. سوم می‌بایست دایم مراقب موقعیت خود و رقبایتان باشید.
حالا ببینیم در چه مرحله‌ای از کار قرار دارید و رقیب‌هایتان در چه وضعیتی قرار دارند، اکنون آشکارا بچه‌ها به دو گروه متمایز می‌شوند:
الف- گروهی نا امید و بی‌انگیزه می‌شوند و روزگار بد و بدتری را تجربه می‌کنند. آن‌ها برای خود دلایلی دارند. برخی اصلا درس نخوانده‌اند یا حداقل درست و حسابی کار نکرده‌اند؛ دروس نیمسال اول را خوب جمع نکرده‌اند یا به دلیل حجم بالای درس مدرسه نتوانسته‌اند به طور موازی دروس پایه را بخوانند و آن‌ها را زخمی کرده‌اند. برخی هم که بر خلاف تلاش‌های خود از میزان پیشرفت‌شان راضی نیستند و نتوانسته‌اند به نتیجه دلخواهشان برسند، احساس ناکامی دارند.
از سوی دیگر پس از گذشت یک هفته از ترم جدید، تدریس معلمان شتاب می‌گیرد. بسیاری از معلمان و مدارس یادشان می‌افتد که قول داده‌‎اند درس‌ها را تا عید تمام کنند. افزایش حجم مطالب جدید، ترس از کمبود وقت و نگرانی از نرسیدن اپیدمی می‌شود. این موارد، برنامه‌ریزی دروس نیم‌سال دوم را در کنار دروس پایه‌ی باقی مانده و ترمیم و نگه‌داری مباحث خوانده شده را دشوار و به طور کلی بچه‌ها را مضطرب و سردرگم می‌کند. در این شرایط است که خیلی‌ها آماده باختن و شکست می‌شوند.
ب- گروهی دیگر در نیم‌سال دوم به جنب و جوش می‌افتند. درس خواندن‌شان به‌طور چشمگیری جدی و بیشتر می‌شود و به سرعت به شما نزدیک می‌شوند. حالا لازم است ساعات مطالعه‌تان را افزایش دهید، با تمام وجود درس بخوانید اگر در وضعیت مطلوبی قرار دارید، سعی کنید در اوج باقی بمانید در غیر این صورت اوج بگیرید. اوج گیری برای روزهای پایانی از همین برهه‌ی زمانی شروع می‌شود.

نیمسال دوم آغاز اوج گیری
صرف‌نظر از این‌که در چه وضعیتی هستید، نیم‌سال دوم به چند دلیل زیر می‌تواند یکی از حساس‌ترین مراحل آمادگی کنکور و شروعی مجدد برای همه‌ی داوطلبان کنکور باشد.
1- اکنون خودتان را بهتر می‌شناسید. درس‌خواندن، برنامه‌ریزی و ... را در عمل تجربه کرده‌اید. کارنامه‌های امتحانات پایان ترم و آزمون‌های آزمایشی را هم در اختیار دارید؛ آن‌ها واقعیت عملکرد و رفتارتان را نشان می‌دهند. می‌فهمید چه کاره‌اید. همه‌ی این‌ها کمک می‌کند تا در نیم‌سال بعد آگاهانه‌تر عمل کنید. تجربه هم نشان می‌دهد در نیم‌سال دوم بچه ها منطقی، متعادل و هوشمندانه‌تر تصمیم می‌گیرند. چشم بسته درس  نمی‌خوانند و بهتر عمل می‌کنند.
2- نیم‌سال دوم، فرصت مناسبی برای تجدید نظر، جبران اشتباهات و جا‌به‌جایی‌هاست‌.در این مرحله بسیاری از کارها و برنامه‌های نادرست را کنار می‌گذارید. از خیالات و تصورات فاصله می‌گیرید. کلاس‌های ناکارآمد، کتاب‌های پر حجم و کم بازده و ...را کنار می‌گذارید.
3- در این نیم‌سال، تعطیلات عید را پیش روی خواهید داشت. دو هفته فرصت بزرگی برای جبران کمبودها، عقب افتادگی‌ها و ...است. این ایام برای داوطلبان در حال تحصیل اهمیت بیشتری دارد و سکوی پرش برای آن‌هاست. تجربه نشان می‌دهد بسیاری از دانش‌آموزان در این ایام خیز بر‌‌می‌دارند و از فارغ‌‌‌ التحصیلان، جلو می‌زنند.
4- در آغاز فصل بهار با تعطیل شدن بسیاری از مدارس و کلاس‌ها، فرصت طلایی برای جمع‌بندی و جهش درسی فراهم می‌شود. در فصل بهار رتبه‌ها جابه جا می‌شوند.
5- به تدریج از اسفندماه به بعد وارد مهم‌ترین بخش دوره‌ی تحصیلی خود می‌شوید انگیزه‌ی بیشتر بچه‌ها بالا می‌رود؛ حتی بچه‌های کم‌کار هم فعال‌تر می‌شوند. درست مانند زمان‌های پایانی یک مسابقه فوتبال یا ایام نزدیک به امتحانات که همه به جنب وجوش می‌افتند.
6- در این دوران اهمیت برنامه‌ریزی بیش از پیش می‌شود. هر چه جلوتر می‌روید برنامه‌ی شخصی شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

نیمسال اول را ارزیابی کنید
قبل از شروع ترم جدید کمی تامل کنید، راه طی شده و عملکرد گذشته خود را ارزیابی و تحلیل کنید.
1- نقشه‌ی درسی بسازید. نتایج آزمون‌ها و نمراتی را که از تست‌های حل شده در خانه بدست آورده‌اید، بر اساس موضوع درس مرتب کنید. در هر درس، مباحثی را که خوب می‌دانید و به آن‌ها تسلط دارید با رنگ سبز، مباحثی را که در حد متوسط هستید و نیاز به رفع اشکال یا پرکاری دارند با رنگ نارنجی و موضوعاتی را که دست نخورده‌اند یا ضعف اساسی دارید با رنگ قرمز متمایز کنید تا در کنارپیشرفت و موفقیت‌ها، نقاط ضعف درسی‌تان آشکارتر شود.
2- تنها بر نقاط ضعف خود متمرکز نشوید. فعالیت خودرا در دروسی که خوب عمل کرده‌اید و نتایج خوبی به دست آورده اید، الگو قرار دهید. ببینید برای آن‌ها چه کردید در صورت امکان همان را به سایر دروس تعمیم دهید.
3- سوگواری ناشی از امتحانات را کنار بگذارید، در نیمه‌ی دوم سال فرصت‌های زیادی برای جبران وجود دارد، نا امیدی معنی ندارد به جای آه و افسوس علت ضعف‌های خود را مشخص کنید. ببینید آیا متناسب با تلاشی که داشته‌اید نتیجه گرفته‌اید اگر خیر، چرا؟ آیا ضعف نمره در یک درس مربوط به امکانات نامناسب مانند کلاس‌های نا‌به‌جا و بیش از اندازه یا بی‌کیفیت یا به دلیل برنامه‌ریزی نادرست، منابع مطالعاتی نامناسب بوده یا واقعا به اندازه‌ی کافی دقیق و درست نخوانده‌اید؟ این‌ها را مشخص کنید برای پاسخ به این پرسش‌ها روراست و هوشیار باشید.

برنامه‌ریزی کنید.
اکنون بر اساس ارزیابی که داشته‌اید، برای ادامه‌ی کار و جبران ضعف‌های خود برنامه‌ریزی کنید.
1- دروس جدید ترم دوم را پابه‌پای تدریس معلمان و مدرسه، خوب و عمیق بخوانید و تست بزنید و از تلنبار شدن آن‌ها جلوگیری کنید. این اولویت اول همه‌ی بچه‌ها است. فراموش نکنید در مراحل آمادگی برای کنکور، فرصت مرور و تکرار دروس نیم‌سال دوم نسبت به سایر دروس کم‌تر است پس با خوب خواندن، مرور کم این دروس را جبران کنید.
2- مطالعه دروس پایه (نیمه‌ی دوم دروس پایه)را بر اساس آزمون‌های آزمایشی که شرکت می‌کنید، برنامه‌ریزی کنید.
3- تا مادامی که از انجام دو کار بالا آن هم به نحو مطلوب مطمئن نشده‌اید به سراغ ضعف‌های گذشته مانند دروس نخوانده (قرمز) یا ضعیف (نارنجی) نروید و آشفتگی‌های گذشته را به برنامه‌ی جدید خود منتقل نسازید. در صورتی که وقت آزاد داشتید به دروس پایه و آزمون‌های قبلی که وضعیت قرمز یا نارنجی دارند، بپردازید و مطالعه دروس قرمز و نارنجی نیمسال اول را در هفته‌ی دوم فروردین ماه برنامه‌ریزی کنید.
4- داوطلبان فارغ التحصیل نیز از راهبردهای بالا مستثنی نیستند آن‌ها نیز باید خود را مانند یک دانش‌آموز فرض کنند و مانند آن‌ها عمل کنند.
حالا دست به کار شوید. یک برگه کاغذ بردارید و توصیه‌های بالا را به صورت یک برنامه درآورید و روی کاغذ بنویسید.
کتاب (کنکورت را قورت بده).


 واحد مشاوره دفتر مرکزی مبتکران

جستجو